Postkort fra Berlin

12. til 15. oktober var vi i mixmaster-klassen på studietur til Berlin, for påfyll av kunnskap og inspirasjon. Hovedfokuset for denne turen var konferansen CodeMotion, som var 12. og 13. oktober i Berlin.

  Bilde  Fra venstre: Audun Klyve Guldbrandsen, Sara Pedersen Stene, Fredrik Håland Jensen, Johanne Marie Christensen Ågotnes, roboten Nao, Gøran Slettemark og Malin Fjell Olsen.

Bilde Fra venstre: Audun Klyve Guldbrandsen, Sara Pedersen Stene, Fredrik Håland Jensen, Johanne Marie Christensen Ågotnes, roboten Nao, Gøran Slettemark og Malin Fjell Olsen.

 

12. OKTOBER

Etter en forsinket flytur fra Bergen, kom vi oss til hotellet og satte fra oss bagasjen. Deretter satte vi oss på undergrunnsbanen i retning CodeMotion. Vi kom litt sent på dagen, rett etter kaffepausen, til et foredrag om «AI on a PI». Julien Simon, fra Amazon Web Services, hadde bygget en liten Raspberry PI-robot som kunne kjøre rundt, ved hjelp av instruksjoner man gir gjennom Amazon Alexa. Roboten kunne se objekter den hadde foran seg og gi tilbakemelding om hva dette var, og hvor stor sannsynlighet for at dette stemte. Dette var spesielt interessant for oss, da det viste at man ved hjelp av ganske enkle ressurser kan bygge spennende kunstig intelligens-baserte prototyper.

Et annet foredrag som appellerte til oss var Jenny Shens foredrag om design for brukere fra ulike kulturer. Dette er noe som er svært relevant for oss, da store deler av vårt studie går ut på design, og da internett bare blir mer og mer globalisert. Vi gikk også på et foredrag som handlet om «CodeDojo’s», som er klubber rundt om i verden hvor barn kan gå for å lære å kode, nesten som å gå på andre aktiviteter som fotball eller turn. Vi rundet av konferansen med litt mingling i sponsor-området, hvor vi snakket med mange interessante mennesker som jobber i ulike områder av tech-verden, fra reklame og markedsføring til robot-programmering.

Etter middag på en gresk restaurant gikk turen videre til «EXIT Berlin» som er sted med mange forskjellige escape rooms. Man blir som lag låst inne på et rom, og man har et oppdrag å løse, som oftest å komme deg ut innen en time ved å løse oppgaver og gåter ved hjelp av små hint man finner i rommet. Vi valgte rommet «Hackers Home», hvor målet var å «redde verden» ved å stenge ned datamaskinen til en ondskapsfull hacker innen 66 minutter. Vi klarte ved blant annet å koble ledninger og knekke binære koder oppdraget på 61 minutter. Dette fungerte ypperlig som en teambuilding-aktivitet, og samtlige fikk nok et lite adrenalin-kick.

 

13. OKTOBER

Etter frokost gikk turen igjen til Codemotion, og vi startet dagen med et foredrag fra Marcel Tilly som jobber i Microsoft. Foredraget het «demystifying deep learning with Elixir», og handlet om hvordan kunstig intelligens og deep learning områder i rask utvikling som blir mer og mer tilgjengelig for alle og enhver. Tilly snakket om hvordan man ikke trenger å være dataingeniør for å programmere AI. Tilly viste eksempler fra Elixir, som er et programmeringsspråk som blir tatt mer og mer i bruk for AI-programmering.

Deretter var det videre på foredrag med Martin Förtsch og Thomas Endres fra TNG Technology Consulting GmbH, som snakket om «Project Avatar», som handler om telepresence robotics ved hjelp av Nao (en liten robot), Ocolus Rift (VR-briller) og Kinect (motion-sensor system). Dette gikk ut på at man kan styre en robot kun ved hjelp av egne bevegelser. Bevegelsene dine blir registrert av kinect-senosorene, og bevegelsene blir så omgjort til kommandoer og sendt til roboten. Det som gjorde dette spesielt interessant var at man også har på seg VR-briller som gjør at du ser det roboten ser. Et annet foredrag som var spennende var Morgan Fine fra resin.io sitt foredrag om porgressive web apps (pwa). Pwa er en slags blanding av app og webside. Brukere kan lagre nettadressen med eget ikon på sin hjem-skjerm på telefonen, og bruke den som en vanlig app. Pwa ser ut som vanlige apper, og oppfører seg også til en viss grad som vanlige apper. Fordelen er at det er internettet og nettleseren din som tar seg av prosesseringen; man slipper å laste ned en app lokalt til telefonen, og telefonen bruker mindre kraft på å kjøre pwa. Det er også enklere og mindre tidkrevende å utvikle en slik app, som er fordelaktig for alle parter, og svært interessant for oss studenter som ofte har korte tidsfrister på prosjekter og kanskje mer begrenset kunnskap om koding.

Denne dagen oppholdt vi oss mye i sponsor-området, da det var mange interessante mennesker å snakke med her. Vi snakket blant annet lenge med Martin og Thomas fra TNG, og vi fikk teste «Project Avatar» som nok var et høydepunkt for mange av oss.

 

14. OKTOBER

Denne dagen ble brukt til litt lett sightseeing i Berlin samt shopping. Vi hadde egentlig planer om å besøke Jodel sine kontorer (en sosial app som har gjort det stort i Norge), men dette ble desverre vanskelig å få til.

 

15. OKTOBER

Hjemreisedag. Etter frokost bestemte vi oss for å dra på hop on/off sightseeingbuss, hvor vi fikk se viktige og kjente steder i Berlin. Vi dro også på ARS Electronica sin kunstutstilling, som var en bestod av teknologisk kunst, med fokus på kunstig intelligens. Vi så blant annet et speil som kjenner igjen ansiktet ditt, og snur seg når du prøver å se deg selv. Vi så også kunst som brukte blant annet motion sensorer, eye tracking og 3D-printing.

Malin-Johanne-Sara-Sightseeing.jpg
SAM_4282.jpg