UiB Mixmaster

Endless Note
- kunstig intelligens-teknologi i musikkopplæringen

Av Sara Pedersen Stene

 
Hvordan kan kunstig intelligens i framtiden erstatte musikklærere og modernisere den nåværende musikkopplæringen?

De fleste av oss vil trolig si at teknologi og nye oppfinnelser har gjort livet enklere og mer behagelig. Ved å tilegne en datamaskin eller et system menneskelige evner, kan kunstig intelligens erstatte og supplere musikklærere, og på den måten modernisere den nåværende musikkopplæringen, sammen med å tilby notebøker via strømmetjenester tilfredsstiller man et behov som i dag ikke blir dekket av markedet. I tillegg vil en virtuell AI-musikklærer i fremtiden komme til å være mer intelligent enn et gjennomsnittlig menneske og kunne bistå i musikkopplæringen på en helt unik måte.

AI Take Over.jpg

Virtuelle arbeidsstyrker kan komme til å berøre 6 av 10 yrker i arbeidslivet, og nesten halvparten av arbeidet som de fleste gjør i dag kommer mest sannsynlig til å bli erstattet av roboter som følge av den fjerde industrielle revolusjon (Fakiri, P. E, 2016). Men er denne robotiseringen en fare for musikklærere? Over hele landet har det i flere år vært lange ventelister på å få lære seg å spille instrument. Flere må vente i opptil syv år på å få lære seg å spille piano. Tilbudet som finnes i dag dekker ikke den store etterspørselen, og i tillegg koster det over 4000 kroner i året å lære seg å spille et instrument på kulturskolen. Mange foreldrene må melde på barna sine på pianoundervisning allerede når de er babyer. Det er så mange som vil lære seg å spille piano, og så få pianolærere, at man må vente i fem til syv år på en ledig plass. Samtidig er det flere som lærer å spille instrument på egen hånd via nettsteder som YouTube og lignende.

Endless+Note+Mockup.png

Høsten 2017 jobbet jeg med ideen om å effektivisere og modernisere musikkopplæringen og bruken av notebøker ved å bruke kunstig intelligens. Prototypen jeg utviklet er en virtuell musikklærer, og et digitalt verktøy og en strømmetjeneste for musikere som kjenner igjen noter. I tillegg skulle det være mulig å dele noter, bilder, video, eller andre ting med hverandre via et sosialt nettverk. Tanken er at uansett hvilken erfaring man har så skal man kunne lære seg å spille piano, enten man liker tidløse klassikere eller musikk som ligger øverst på topplisten. Tjenesten skulle bidra til selvutvikling, musikkglede, mestringsfølelse og grunnleggende ferdigheter innen musikk. Derfor ble Mozart en viktig del av tjenesten. Mozart er systemets musikklærer som er bygget opp av kunstig intelligens. Det er dette verktøyet som gjør systemet mer attraktivt og unikt enn sine konkurrenter. Uansett alder og nivå, skal Mozart kunne hjelpe deg å nå dine musikalske drømmer.

Oppgaven er basert på en idé om å utvikle et digitalt hjelpemiddel som gjør at man ikke trenger å bla om i noteboken mens man spiller piano. Akkurat nå bruker Mozart en naivt-implementert og automatisk korrelasjonsalgoritme som gjør at du får en tilbakemelding om hvilken tone du spiller på pianoet. Algoritmen fungerer godt med de fleste monofoniske bølgeformer, men gir best opplevelse med fløyte eller piano som har en klar og enkel bølgeform. Senere skal systemet kunne levere flere tjenester og brukeropplevelser. Du kan teste selv her. Applikasjonen er hovedsakelig ment å bli brukt på nettbrett, men den skal også kunne brukes på mobil og desktop.

I en verden som er under stadig teknologisk endring, er det viktig at også musikkbransjen henger med på notene.

 
 
 

REFERANSE

  • Fakiri, P. E. (2016). Sjefen Slipper Ikke Unna Robotiseringen. Knowit. [Internett]. Tilgjengelig fra: https://www.knowit.no/tjenester/experience/strategi-ogdigitalisering/knowitsquartely-take-on-tomorrow/robotisering/ [Lest 18. Mai 2017]